בארץ

סקר מכון מיתווים: 32% מהציבור מעריכים כי מלחמה בעזה היא בלתי נמנעת

קרדיט: מכון מיתווים
קרדיט: מכון מיתווים

כך עולה מהסקר השנתי זו השנה השביעית של מכון מיתווים לחקר מדיניות חוץ אזורית בשבוע שעבר. במקביל, בסקר עלה כי בקרב שליש מהציבור אין מדינה ערבית שחשוב לקדם עמה שיתופי פעולה. זאת בניגוד לתכניתו של שר החוץ ישראל כ"ץ.

בד בבד, 71 אחוזים מהציבור רואים את הסכם השלום עם ירדן כנכס אסטרטגי עבור ישראל. ע"פ הסקר, בו נשאלו 700 איש ואישה המגזרים היהודי והערבי, קיים רוב בציבור הרואה את האיחוד האירופי כיריב מאשר ידיד של ישראל. בסקר אף עולה כי נשיא הרשות הפלסטינית אבו-מאזן אינו נחשב לשותף למשא ומתן לשלום עם הפלסטינים בקרב 61 אחוזים מהציבור. בהתאם, 46 אחוזים מאמינים כי ניתן להגיע להסכמי שלום בין ישראל למדינות המפרץ ללא התקדמות עם הסכם שלום עם הפלסטינים.

בד בבד, יותר מחצי בציבור (55 אחוזים) מסכים שאזרחי ישראל הערבים צריכים למלא תפקיד מרכזי יותר בניסיונות לקדם שלום בין ישראל לפלסטינים, אך 45 אחוזים לא מסכימים שאזרחי ישראל הערבים ימלאו תפקיד מרכזי יותר בעיצוב מדיניות החוץ של ישראל. 36 אחוזים מהציבור ענה כי מלבד ארה"ב הוא אינו רוצה מתווך אחר בתהליך השלום הישראלי פלסטיני. כמחצית מהציבור מעריכים כי מצבו של משרד החוץ כיום לא טוב או לא כל-כך טוב.

אך זה לא הסוף. 68 אחוזים מהציבור מאמינים כי שיתוף פעולה אזורי בין ישראל לבין מדינות המזרח התיכון אפשרי. כרבע מהנשאלים העריכו כי גנץ כרה"מ ישפר את יחסי החוץ של ישראל בעוד כ-30 אחוזים העריכו כי יפגע בהן. מחצית מהנשאלים העריכו כי יש לשפר יחסי ישראל-טורקיה. בנוגע לבחירות לנשיאות ארה"ב 2020, הדעות חלוקות בין הנשאלים בנוגע למהלך שישראל צריכה לעשות. 36 אחוזים העריכו כי יש להמשיך לתמוך במפלגה הרפובליקאית בעוד 34 אחוזים קבעו כי יש לתקן את היחסים עם המפלגה הדמוקרטית.

ראש מכון מיתווים, ד"ר נמרוד גורן, אמר בנוגע לסקר כי "ממשלת ישראל הבאה תידרש להוביל תיקון במדיניות-החוץ הישראלית והסקר השנתי של מכון מיתווים מצביע על מספר כיווני פעולה נדרשים", והסביר: "בראש ובראשונה, צריך לחזק את מערך החוץ – לא רק מבחינת תקציבים וכוח אדם, אלא גם להשיב סמכויות למשרד החוץ ולהחזיר את הדיפלומטים ללב העשייה המדינית". בנוסף, גורן הרחיב כי "צריך לצמצם את הפער בין דימוי למציאות במדיניות-החוץ הישראלית, ולקעקע תפיסות שהממשלה היוצאת השרישה ושמתבטאות בסקר". "

לישראל דרושה מדיניות-חוץ חדשה – שמקדמת שלום, שמגבירה השתלבות באזורים סביבנו, שפתוחה יותר לקהילה הבינלאומית ולביקורת, ושמקבלת בברכה את מעורבות כלל אזרחי ישראל – כולל הערבים – בעיצוב יחסי החוץ" אמר גורן.

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"