אסיה בעולם

הונג קונג: לראשונה שוטר נפגע מחץ שנורה על כוחות משטרה, המשטרה מאיימת על שימוש בירי חי כנגד מפגינים

קרדיט: גלילאו צ'נג.
קרדיט: גלילאו צ'נג.

סוכנות הידיעות "הונג קונג פרי פרס" דיווחה היום (17.11) כי השוטר נפגע במהלך עימותים בין מוחים פרו-דמוקרטיה לבין כוחות משטרה באוניברסיטת הפוליטקניק בהונג קונג.

***עדכון: דיווחים על פשיטה רחבה של כוחות משטרה על הקמפוס. עשן מיתמר במקום והדי פיצוצים נשמעו. "יש לנו פצועים רבים. אין לנו מספיק משאבים בכדי להתמודד עם הדברים שקרו" אמר מוחה לסוכנויות הידיעות המקומיות, והוסיף: "אנחנו קוראים לעם בהונג קונג לתמוך בתנועה".  

בד בבד, בדיווחים ברשתות החברתיות נראה בסרטון רכב משטרתי משוריין עולה באש. במקביל, המשטרה הזהירה היום (17.11) בחצות שעון הונג קונג על שימוש אפשרי בירי חי כנגד מפגינים. נכון לכתיבת שורות אלה, ישנם דיווחים על כיתור אזור האוניברסיטה על ידי כוחות משטרה. בצילומים שונים עלו דיווחים על מעצר עיתונאים אשר שהו בתחומי האוניברסיטה.

מנגד, בבדיקות של ארגון "פרידום הונג קונג" עלה כי בחודש האחרון המשטרה השתמשה באלפי מיכלי גז מדמיע, כדורי גומי ואף שימוש בזרנוקי מים ודיו כחול. ע"פ הדיווח, המשטרה השתמשה לראשונה ב"מכשיר אקוסטי לטווח ארוך" (LRAD) במקום. מכשיר לפיזור הפגנות שממוצב על-גבי רכב ומייצר קולות בתדר גבוה. זאת בנוסף לירי גז מדמיע, כדורי גומי ודיו כחול בתותחי מים שביצעו כוחות הביטחון ההונג קונגים. רשת "אפל דיילי" דיווחה כי המכשיר הופעל במשך שלוש שניות, ייצר צליל דמוי אזעקת רכב וגרם לאי נוחות לאנשים במקום. המשטרה, מצדה, יצאה בהודעה כי המכשיר הינו "מערכת כריזה ולא נשק".

האם רמקול או ציוד לפיזור הפגנות? מערכת ה-LRAD. קרדיט: HONG KONG FREE PRESS

בהודעה נכתב: "שימוש במכשיר על מנת להעביר הודעות חשובות לטווח רחוק בסביבה רועשת", והוסיפו כי "בשונה מה שכתוב בדיווחי מדיה שונים, ה-LRAD לא מייצרת תדר אולטרה-נמוך שיגרום לסחרחורת, בחילות או לחוסר-כיוון. בדיווח הובהר כי המכשיר אכן מיועד לקריאת הודעות אך כן יכול לגרום לפגיעה בשמיעה.

קמפוס הונג הום של אוניברסיטת פוליטקניק ההונג קונגית הינו כעת לב המאבק של מחאות הונג קונג למען דמוקרטיה מאז רביעי האחרון. בד בבד, מאז יום חמישי (14.11) עלו דיווחים על פשיטות של המשטרה על קמפוסים ברחבי הונג קונג. הקמפוס, שנהפך מזה כבר לשדה קרב בין כוחות המוחים לכוחות המשטרה, נמצא בסמיכות לאחד מצירי התנועה המרכזיים של האזור האוטונומי לשעבר. ציר שסגור מזה מספר ימים.

קרדיט: גלילאו צ'נג, HONG KONG FREE PRESS.

ע"פ המשטרה, שוטר, המשרת ביחידת הקישור לתקשורת, נפגע "באחד משרירי התאומים על-ידי חץ" בסביבות השעה 14:00 שעון מקומי. בהודעת המשטרה הוסיפו כי שוטר אחר נפגע בקסדתו מ"כדור מתכת" שנזרק לעברו, אך ללא פגיעה חמורה.

התסערות המשטרה בשעות הבוקר המוקדמות. קרדיט: HONG KONG FREE PRESS, גלילאו צ'נג.

בהודעה לתקשורת על המקרה נכתב כי "המשטרה מזהירה כי הפעילויות האלימות באוניברסיטת הפוליטקניק בהונג קונג הוחמרו לגדר פרעות. כל מי שעוזר או נשאר מאחורי המתפרעים יהיה נתון לעבירה של 'השתתפות בפרעות'". עבירה עליה העונש המירבי עומד על עשר שנות מאסר. בהתאם, המשטרה גינתה את השימוש של המפגינים במה שכינתה "נשקים קטלניים" כנגד שוטרים. בצילומים ניתן לראות את המפגינים משתמשים בבקבוקי תבערה (בקת"בים), לבנים, חץ וקשת וכדורי מתכת.

בדיווח אף עלה כי המפגינים התמקמו באחד מבנייני הקמפוס וידו לעבר השוטרים חפצים במה שהוגדר כ"קטפולטה".

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"