בארץ

שר האנרגיה: הסכם הגז ההיסטורי שנחתם עם חברת חשמל ב-2012 הוביל למחירים שהם יחסית גבוהים היום

קרדיט: ערוץ הכנסת.

שר האנרגיה יובל שטייניץ הוסיף בוועדת הכלכלה כי מאז מתווה הגז  ב-2016 המחירים ירדו ל-4.5 דולרים ליחידת גז ממחיר התחלתי מופרז של 6.5 דולרים ליחידה. "חלק מהגז נקנה ע"י החוזה הישן, אבל חלק מהגז נקנה ע"י חוזים חדשים. בשנה הבאה, חוזה ההספקה ההיסטורי אמור להיפתח לתמחור מחדש ואז תהיה ירידה של עשרות אחוזים במחיר הגז" אמר שטייניץ.

שר האנרגיה, ח"כ יובל שטייניץ, הודה בוועדת הכלכלה שלשום (09.06) כי מחיר הגז שנחתם בהסכם הגז של חברת חשמל מול השותפות במאגר הגז תמר במהלך 2012 הינו כיום גבוה. "הסכם הגז ההיסטורי הוביל למחירים שכיום הם גבוהים יחסית – בסביבות 6.5 דולרים ליחידה. מאז המחירים ירדו ליצרנים הפרטיים, וגם חברת החשמל קונה חלק מהגז במחירים חדשים, לפי חוזים חדשים – בסביבות 4.5 דולר" אמר שטייניץ. מנכ"ל המשרד, אודי אדירי, אמר בפני הועדה: "מתוך 10 BCM של גז…שמשמשים את רשת החשמל ב-2020, פחות מ-2 BCM- פחות מחמישית- מגיעים מאותו הסכם יחסית יקר. כל השאר מגיעים מהסכמים זולים יותר שנחתמו כפי שציין השר ברובם אחרי מתווה הגז".

בעיתון "דה מרקר" פורסם בשנה שעברה כי מנתוני איגוד הגז העולמי (IGU), מחיר הגז באזור המזה"ת הסתכם בסוף 2017 ב-2 דולרים ליחידת חום, בצפון אמריקה כ-2.5 דולרים, באפריקה קצת מעל 3 דולרים, ובאמריקה הלטינית כ-4 דולרים. באירופה ובאסיה עמד מחיר הגז על 7 דולרים בצל המחסור באותם אזורים בגז.

בד בבד, פרויקט לוויתן דיווח שלשום על אירוע תפעולי נוסף באסדה. ע"פ פרסומים בנוגע למדד התקלות במשרד האנרגיה, האירוע הנוכחי הוא האירוע ה-32 מאז תחילת הפעלת האסדה. ח"כ אלי אבידר (ישראל ביתנו) אמר מעל בימת הכנסת אמש "במשא ומתן של נתניהו עם גנץ ואשכנזי הוא התעקש להחזיק בשני תפקידים: איכות הסביבה והאנרגיה. כי נתניהו רוצה להמשיך את תהליך הטיוח שמונע מהציבור לדעת שחברת נובל אנרג'י מפירה את היתר הפליטה שלה, פוגעת בבריאות הציבור ויכולה לגרום לאסון בכל רגע נתון", והמשיך: "מלבד סמנכ"לית התעשיות של המשרד לאיכות הסביבה, שהצהירה שהיא מודאגת מאוד מהמצב, איש במשרד לאיכות הסביבה לא הקים קול צעקה ונראה שכולם שם שותפים לטיוח". אבידר הסביר: "במחמשת החודשים האחרונים של הפעלת מאגר לוויתן, קרו עשרות תקלות, זיהומים חריגים נמדדו בחוף, והתקלות האלו פוגעות בבריאות הציבור ויכולות להתפתח לכדי אסון".

"שר האנרגיה יובל שטייניץ שהוא מודאג מהיקף התקלות באסדה. אבל עולה ספק שמדובר בהצהרת קו הגנה למקרה שחלילה יתרחש כאן אסון. אם השר שטייניץ באמת מודאג, יתכבד נא וידרוש מחברת נובל אנרג'י לפרסם מיידית את כל הדוחות שהיא מחויבת לפרסם. את הדוחות בגין תקלות והפעלת הלפיד, את המידע אודות הפליטות בהליכי הנישוב, את התכנית לזיהוי וטיפול בדליפות, את תכנית הדיגום הסביבתי, ודוחות רבים שמיותר לפרט כי נובל אנרג'י מצפצפת ולא פרסמה עד היום אפילו לא דוח אחד" אמר אבידר.

כזכור, בתקשורת נחשף כי היקף הפליטות מהאסדה גבוה פי 30 מהפליטות שנקבעו בתסקיר הסביבתי שהוגש תחילה בנוגע לאסדה.  

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"