בארץ

תזכיר חוק שיאפשר סמכות למניעת כניסת מבקרים ועורכי דין למקומות מערכות אכיפת החוק בחסות הקורונה לשר לביטחון פנים

קרדיט: דף פייסבוק של השר אמיר אוחנה.

התזכיר מעניק במסגרת צווי השעה נגד וירוס הקורונה לשר לביטחון פנים ח"כ אמיר אוחנה כוח מיוחד למנוע את כניסת עורכי הדין למערכות אכיפת החוק. הציבור היה יכול להגיש הסתייגויות עד יום רביעי האחרון (27.05). האגודה לזכויות האזרח הגיבה לתזכיר: "האפשרות לשלול מכלואים את זכותם להיפגש עם עורך דין ולפגוש את בני משפחתם על בסיס הכרזה של השר לביטחון פנים פוגעת באופן בלתי מידתי בזכויותיהם החוקתיות של עצורים ואסירים, ובכלל זה בזכות להליך הוגן, בזכות הגישה לערכאות ובזכות לכבוד".

תזכיר חוק שיאפשר מניעה של כניסת מבקרים ועורכי דין למקומות מעצר, תחנות משטרה, בתי סוהר, חדרי משמר ובתי הסוהר הצבאיים הועלה ביום שני האחרון (25.05) לבחינת הציבור באתר החקיקה הממשלתי. התזכיר יעניק כוח מיוחד לשר לביטחון פנים בחסות החשש מגל שני של התפשטות וירוס הקורונה. נכון לכתיבת שורות אלה, התזכיר קיבל באתר 300 הסתייגויות בלבד עד מועד סיום קבלת ההסתייגויות אמש. בתזכיר נכתב כי "מוצע לקבוע כי אם שוכנע השר לביטחון הפנים (להלן – השר),  לאחר קבלת חוות דעת מטעם משרד הבריאות, כי קיים חשש ממשי להדבקה בנגיף הקורונה במקומות מעצר, בתחנות משטרה, ובבתי סוהר, כולם או מקצתם, וכי לשם מניעת ההדבקה נדרש להגביל את כניסתם של עורכי דין ומבקרים לכלא או להתנותה בתנאים, רשאי הוא, בהמלצת נציב בתי הסוהר או המפקח הכללי של משטרת ישראל, לפי העניין, ובהתייעצות עם שר המשפטים, להכריז על הגבלת כניסת עורכי דין ומבקרים למקומות המעצר, תחנות משטרה ובבתי הסוהר, כולם או מקצתם, ובלבד שהגבלת כניסת עורכי דין ומבקרים כאמור תהיה במידה שאינה עולה על הנדרש כדי למנוע את הסיכון להדבקה כאמור".

"עוד מוצע לקבוע כי השר יוכל לקבוע סוגי מבקרים או סוגי הביקורים בשים לב למטרת הביקור ודחיפותו, אשר תתאפשר להם כניסה כאמור, זאת היות וההכרזה אינה גורפת", נכתב בתזכיר, והסבירו: "מבוקש לקבוע כי במקרים בהם לא ניתן להסתפק בהכרזה כאמור שאינה גורפת, יהיה רשאי השר, לאחר ששוכנע לאחר קבלת חוות דעת מטעם משרד הבריאות, כי בשל התפשטות רחבת היקף של מחלת הקורונה במדינה, קיים חשש ממשי להדבקה בנגיף הקורונה במקומות מעצר, בתחנות משטרה ובבתי סוהר, כולם או מקצתם, וכי אין דרך אחרת למנוע הדבקה כאמור, בהמלצת נציב בתי הסוהר או המפקח הכללי של משטרת ישראל, לפי העניין, ובהתייעצות עם שר המשפטים, להכריז על סכנת הדבקה בנגיף הקורונה במקומות המעצר, תחנות משטרה ובבתי הסוהר, כולם או מקצתם. במקרה של הכרזה מסוג זה יחולו סעיפי החריגים וסעיפי הסייגים לתחולת ההגבלה".

"מפקד מתקן הכליאה בו נמצא האסיר או הממונה על החקירה בו נמצא עצור, רשאי להגביל את משך זמן ההיוועצות ותדירותו באופן סביר בשים לב לשיקולים המנויים בסעיף. יובהר כי אין בהסדרים ובנהלים שייקבעו כדי למנוע כניסת עורכי דין במקרה שהשר קבע שיש לאפשר כניסה כאמור" נכתב בסעיף אחד במסמך, כשבסעיף אחר הודיעו כי "מתן השירות יתאפשר לבקשת האסיר או בא כוחו, העצור או בא כוחו, באמצעות מכשיר טכנולוגי שיקצה שירות בתי הסוהר או משטרת ישראל". הקצאת מכשיר טכנולוגי כאמור תיעשה בהתאם לציוד העומד לשירות בתי הסוהר ולמשטרת ישראל, להיותו עצור או אסיר, לקיומם של הליכי חקירה או הליכים משפטיים בעניינו, לשלב בו נמצא הליך משפטי זה, ככל שמתקיים, ולהוראות הדין החלות לגביו בשל כך.

"כן מוצע להבהיר כי היוועצות באמצעים טכנולוגיים כאמור תעשה ביחידות ובתנאים המבטיחים את סודיות השיחה. יובהר לעניין זה כי ההיוועצות כאמור לא תוקלט" נכתב במסמך, ונקבע: "לא תתאפשר כניסת עורכי דין ומבקרים למקומות מעצר, לתחנות משטרה ולבתי סוהר, אלא בהתאם לסוגי המבקרים או סוגי הביקורים שיקבע השר, בשים לב למטרת הביקור ודחיפותו".

בהערות האגודה לזכויות האזרח לתזכיר החוק נקבע: "האפשרות לשלול מכלואים את זכותם להיפגש עם עורך דין ולפגוש את בני משפחתם על בסיס הכרזה של השר לביטחון פנים פוגעת באופן בלתי מידתי בזכויותיהם החוקתיות של עצורים ואסירים, ובכלל זה בזכות להליך הוגן, בזכות הגישה לערכאות ובזכות לכבוד", והוסיפו: "מטרידה מאד העובדה שגם כיום ממשיכה להתקיים הגבלה על ביקורי משפחות ועורכי דין בבתי הכלא, וזאת אף על פי שלא נותרה עוד כמעט אף הגבלת תנועה במרחב הציבורי, בתי המשפט חזרו לפעילות רגילה תוך הקפדה על כללי 'תו סגול', ורוב אזרחי ישראל חזרו לשגרת יומם. לטעמנו, שינוי הנסיבות הפך את ההחלטה על המשך מניעת הביקורים, שהייתה מחויבת המציאות בתחילת הדרך, לבלתי חוקתית, והיא ממחישה את הסכנה שביצירת ההסדר המבוקש בתזכיר החוק ובמיוחד את הפסול שבהעברת שיקול הדעת המהותי לידי השר באמצעות מנגנון ההכרזה". באגודה הסבירו כי התזכיר מסמיך את השר להשעות זכויות חוקתיות בסיסיות ללא דיון פרלמנטרי שקוף ופתוח לציבור. 

שלומית ולנסי, פעילה חברתית, הגיבה לתזכיר: "ברוכים הבאים למדינת המשטרה ישראל! כמה קל לפגוע בזכויות של הכי מוחלשים, ולהכשיר בכך את הדרך להרחבת הפגיעה בחזקים יותר. בתקופה האחרונה המדינה מקדמת פגיעה בכל זכויות האדם הבסיסיות. עכשיו על הכוונת זכויות של עצירים ואסירים. אני מתנגדת באופן נחרץ לכרסום זכויות אדם בסיסיות במסווה של דאגה לשלום הציבור" , והוסיפה: "לא ייתכן להגביל כניסה של עורכי דין למקומות מעצר, בתי הסוהר, חדרי המשמר ובתי הסוהר הצבאיים! הפרקטיקה הזו מתאימה למשטרים חשוכים בהם שלחו אנשים לגולאג לתקופה בלתי מוגבלת. בשיא משבר הקורונה לא נמנעה כניסת חולים בקורונה לארץ, אבל עכשיו רוצים למנוע כניסה של עורכי דין למקומות בהם הם צריכים לתת סעד למרשיהם?! השתגעתם??".

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"