בארץ

"מנדלבליט מסתתר מאחורי מילים עמומות ומכשיר את השחיתות"

קרדיט: התנועה לאיכות השלטון.

כך מסרה התנועה לאיכות השלטון בעקבות תשובת היועץ המשפטי לממשלה, כי למרות קשיים משפטים אין מניעה שנאשם בפלילים יקבל את המנדט להרכבת הממשלה.

התנועה לאיכות השלטון מזהירה לגבי תשובת היועץ המשפטי לממשלה, הד"ר אביחי מנדלבליט, כי הוא "מסתרר מאחורי מילים עמומות ומכשיר את השחיתות. צר לנו על תגובתו הרפה של מי שאמון על שמירת החוק. אנו בטוחים כי בית המשפט יתערב ויוציא כרטיס אדום להרכבת ממשלה בידי נאשם בפלילים", והוסיפו: "דומה כי היועץ המשפטי, אשר עשה כל שביכולתו על מנת שלא להדרש לעניין זה, מוסיף לנסות ולהסתתר מאחורי מילים עמומות ותיאורי מצב תיאורטיים. המציאות היא כאן ועכשיו, והמציאות הכואבת הזו היא שבעוד מספר ימים בראשות ממשלת ישראל יעמוד אדם שבבוקר ישב על ספסל הנאשמים ובערב ינהל את ישיבות הקבינט מדיני בטחוני". ביום חמישי האחרון, מנדלבליט הציג את תגובתו לעתירות השונות נגד מתן המנדט להרכבת הממשלה לח"כ הנאשם בפלילים. לדבריו, אין מניעה משפטית מובהקת לעשות זאת.   בכך במידה רבה מנדלבליט הצטרף לתשובת סיעת כחול-לבן לדחיית העתירות ולהכשרת ממשלת נתניהו החמישית. זאת בניגוד מוחלט לקמפיין שנערך ע"י סיעת כחול-לבן בבחירות האחרונות.

בתנועה הסבירו: "לא ברור לנו על אילו נסיבות קונקרטיות עתידיות מדבר היועץ המשפטי לממשלה, ובוודאי לא ברור לנו מה יכול להיות חמור יותר ממצב עניינים מביש זה, בו נאשם בנטילת שוחד מבקש להרכיב ממשלה במדינת ישראל", והרחיבו: "אותם הדברים אמורים אף לגבי תגובתו הרפה של היועץ המשפטי לסוגיית ההסכמים הקואליציוניים. לצערנו, כמוהו כאותו אחד המבקש לסגור את השערים לאחר שכל הסוסים כבר ברחו. טענתו של היועץ המשפטי כי רק בעתיד יש לבחון את ההסדרים החמורים הקבועים באותם הסדרים, מלמדת על חששו הכבד להתמודד עם המציאות שבה משתלטת הממשלה על הכנסת ומשנה את שיטת המשטר הישראלית, בחסות 'מצב החירום' של ימי הקורונה אשר עושה שמות בדמוקרטיה הישראלית". "צר לנו מאוד שזוהי תגובתו של מי שאמון על שמירת החוק במדינת ישראל ועל ההגנה על האינטרס הציבורי. אני סמוכים ובטוחים שבית המשפט הנכבד יתערב ויקבל את העתירות" מסרו בתנועה. בשבת הקרובה, התנועה לאיכות השלטון מארגנת הפגנה בכיכר רבין בסימן "אומרים לא לממשלת המושחתים".

יו"ר התנועה לאיכות השלטון, ד"ר אליעד שרגא, מסר כי "תגובת היועמ"ש נרפית ומתחמקת. היועץ שמבית מדרשו יצאו שלושה כתבי אישום חמורים, נותן יד לתגובה מתחמקת שכזו. זה לא יעלה על הדעת. לא יתכן שהאיומים והלחצים של אלה שמנהלים מסע דה-לגיטימציה נגד מערכת אכיפת שלטון החוק ישאו פרי", ואמר: "מקווים שבית המשפט יתערב ויכריע שנתניהו לא יכול בבוקר לשבת על ספסל הנאשמים ובערב לנהל את הקבינט הביטחוני".

בתשובתו של היועמ"ש בנוגע לעתירות נכתב: ""על אף הקשיים המשמעותיים הקיימים שמתעוררים בעניין, אין בהם כדי להקים עילה להתערבות שיפוטית, שמשמעותה היא שרוב חברי הכנסת יהיו מנועים מליזום הקמת ממשלה חדשה בישראל שח"כ נתניהו יעמוד בראשה", והרחיב: "על-פני הדברים, הסדרים מסוימים שנקבעו בהסכם הקואליציוני מעוררים קשיים משמעותיים. עם זאת, לדעת היועמ"ש לא קמה בעת הנוכחית עילה לפסילת ההסכם הקואליציוני גופו, בשלב בו אנו מצויים כעת; ובהינתן – וכאן העיקר – שאין בכוח הוראותיו לגבור על הוראות הדין החרות ועל הוראות המשפט הציבורי המהותי עת יבוא ההסכם לכלל מימוש".

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"