בארץ

התנועה לטוהר המידות ליועץ המשפטי לממשלה: פרסם את חוות דעתך בנוגע להרכבת ממשלה ע"י נאשם בעבירות חמורות

קרדיט: צילום מסך, המרכז הבינתחומי הרצליה

התנועה פנתה ליועמ"ש, ד"ר אביחי מנדלבליט, בפנייה דחופה המבקשת ממנו לפרסם כבר כעת את חוות דעתו בעניין הרכבת הממשלה ע"י נאשם בעבירות חמורות. ע"פ התנועה, לאור ההתפתחויות המתפרסמות האחרונות, ברור כי הסוגייה כעת ממשית ולא תיאורטית. מטעם היועמ"ש נמסר: "הפנייה התקבלה ותטופל כמקובל".

התנועה לטוהר המידות פנתה ביום ראשון האחרון (28.03) ליועץ המשפטי לממשלה (היועמ"ש), הד"ר אביחי מנדלבליט, לקבלת חוות דעתו בנוגע להרכבת הממשלה ע"י נאשם בעבירות חמורות. בפנייה נכתב כי "לאחרונה פורסם בתקשורת כי מתקיימים מגעים להקמת ממשלה אשר בראשה יעמוד חה"כ בנימין נתניהו. כזכור, בתאריך 2019.11.21 הוגש כתב אישום כנגד חה"כ נתניהו (בפרשות המכונות תיק 1,000, תיק 2,000 ותיק 4,000) בעבירות שוחד ומרמה והפרת אמונים".

זאת לאחר שבעבר היועמ"ש לא ראה מקום להידרש לבקשתנו בעתירה קודמת של התנועה בנושא, ובג"צ אף הורה למחוק עתירות בנושא בעבר בחודשים ינואר ומרץ. באחת העתירות נכתב בטיעוני המחיקה כי זוהי סוגיה "תיאורטית ומוקדמת".

"כעת ברור לכל, כי סוגיית הטלת המנדט אינה תיאורטית עוד. סעיף 13(ג) לחוק יסוד: הממשלה קובע כך: 'חבר הכנסת שהרכיב ממשלה יעמוד בראשה'. משמעות הדברים הינה ברורה. אם נכונים הדיווחים על הסכמות פוליטיות להרכבת ממשלה אשר בראשה יעמוד חה"כ בנימין נתניהו, קיימת אפשרות כי נשיא המדינה יתבקש להטיל עליו את מלאכת הרכבת הממשלה, בזמן הקרוב", נכתב בפנייה, והוסיפו: " סוגיה משטרית חוקתית 'עקרונית וחשובה זו', טרם זכתה להתייחסות בחוות דעת של היועץ המשפטי לממשלה. על כן, ומשמתברר כי ממשלה בראשות חה"כ נתניהו הינה מציאות ההולכת ומתהווה, אין עוד מקום לטעון כי השאלה היא תאורטית".

"שאלה זו, לה משמעות מכרעת לעתיד שלטון החוק ואמון הציבור ברשויות השלטון, מונחת כעת לפתחך. אנו קוראים לך לפרסם, ללא דיחוי, את חוות דעתך בעניין זה, מבלי להמתין לצו שיפוטי, אשר יורה לך לפרסמה".

בפנייה הוסבר כי "על פי הסמכות שניתנה לנשיא המדינה בחוק יסוד: הממשלה, עליו להביא בחשבון את השיקול הערכי מוסרי, בגדרי שיקוליו בעת הטלת תפקיד הרכבת הממשלה", ונאמר: "לאור הוראות הדין והפסיקה, אין להטיל את הרכבת הממשלה על מי שנאשם בשחיתות חמורה, ועומד לדין פלילי בעבירות שיש עימן קלון".

ממשרד היועמ"ש נמסר כי "הפנייה התקבלה ותטופל כמקובל".

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"