בארץ

עמותת שומרי הבית הגישה עתירה לבג"צ נגד הסכם הפשרה של חברת החשמל עם חברות הגז המצריות

קרדיט: מגזין לתוך הלילה.
קרדיט: מגזין לתוך הלילה.

בעתירה, שהוגשה לבג"צ למתן צו ביניים נגד החלטת הפשרה, נכתב כי "ההסכם מגלם ויתור משמעותי ודרמטי על כ-85 אחוזים מערך החוב הפסוק בערך מהוון". בכתב העתירה צוין שהיא עוסקת "בניסיון להביא לויתור על נזק בהיקף של מיליארדי דולרים שנגרם לכלל הציבור" מאז שנת 2011.

עמותת שומרי הבית הגישה שלשום עתירה לבג"צ למתן צו ביניים וצו על תנאי שמשעה את תוקף הסכם הפשרה בין חברת חשמל לבין חברות הגז המצריות. כך עולה מכתב העתירה שהתקבל במערכת לתוך הלילה. בעתירה הרחיבו כי הצו יאסור על כל הצהרה, מצג או פעולה לביצוע ההסכם.

ע"פ העתירה הסכם הפשרה מקבע ויתור של 85 אחוזים מחוב בסך של 1.76 מיליארד דולרים והפרשי ריבית והוצאות שפסק לטובת חברת חשמל מוסד הבוררות הבינלאומי ICC. גלובס דיווח כי לטענת חברת החשמל כל הניסיונות לפעול בדרכים אחרות לגביית החוב נכשלו, וכל המומחים אליהם פנתה החברה סברו כי מדובר בהישג. תשלום ראשון בסך 100 מיליון דולרים הועבר לחברת החשמל זמן קצר לאחר אישור הסכם הפשרה.

בעתירה, שהוגשה ע"י עו"ד גלעד ברנע, נכתב כי פסק הבוררות של ICC לא פורסם מטעם רשות החשמל, שנתנה את האישור לפשרה לחברת החשמל, במהלך השימוע שערכה. בד בבד, העתירה קובעת כי תוכנם המלא והמפורט של דיוני דירקטוריון חברת החשמל בעניין הסכם הפשרה לא נחשף עד עתה, למרות פניות העמותה לרשות ולחברת החשמל.  

קרדיט: מגזין לתוך הלילה.

בהתאם, בכתב העתירה עולה כי ממשלת מצרים ערבה להבטחת האספקה הרציפה והבלתי מופרעת של גז טבעי במסגרת ההסכם, כפי שההסכם בין חברת EMG לחברת החשמל. בשנת 2019, מנהל רשות החברות הודיעה לחברת החשמל כי אין ביכולת הרשות לגבש חוות-דעת עצמאית ביחס לסבירות הסדר הפשרה. לדעת העותרת, מהמכתב של הרשות "עולות בבירור קיומן של נקודות תורפה מהותיות בהסכם". ע"פ העותרת, המכתב לא פורסם ע"י חברת החשמל והרשות והוסתר על-ידם במהלך השימוע הציבורי.  

יו"ר עמותת "שומרי הבית", יוני ספיר, מסר בנוגע לעתירה כי "הסכם הפשרה האמור מקפח את צרכני חברת החשמל בישראל- כל אחת ואחד מאיתנו- ומפצה אותם בכ-15 אחוזים בלבד מסכום החוב העדכני (כ-2.4 מיליארד דולר). במסגרת השימוע בנושא זה, הראינו לרשות החשמל השוואה בינלאומית רלוונטית גיאוגרפית ונושאית, המוכיחה כי שיעור החזר החוב המוצע הינו עלוב במיוחד".

"אנו סמוכים ובטוחים כי בית המשפט העליון יבחן את העניין באופן יסודי, מעמיק וקפדני כמתחייב" אמר ספיר.

מחברת החשמל נמסר: "הסכם הפשרה המצרית נבחן ואושר ע"י הרגולטורים.  ההחלטה של חברת החשמל אשר קיבלה אישור רשות החשמל לקבל 500 מיליון דולרים, לעומת אפס, ולהביא להורדה מיידית של תעריף החשמל, התבססה על חוות דעת של מיטב המומחים ברמה העולמית והמקומית", ונקבע כי "ההסכם נכנס לתוקפו לאחר שגם מי שסבר שלא מדובר בהסכם מיטבי השמיע את דברו בשימוע ציבורי".

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"