בארץ דעות

דעה: עוד כמה פסעים שכאלה, והניצחון המוחלט יהיה ניצחון פירוס לישראל

"מדינה אהובה, ממשלה רקובה" בשבוע שעבר במחאה בת"א. קרדיט: אריה הלבר, מגזין לתוך הלילה

אין מחלוקת שמצבה הבינלאומי של ישראל נמצא בשפל היסטורי. אין מחלוקת על כך שהערכות בנוגע למניין מספר החטופים של אירועי השבעה באוקטובר החיים עדיין בעזה הינן פסימיות ביותר. למרות הצהרות רה"מ, אם ישראל התקשתה עם אירועי הדרום, כעת עם התפתחויות השרפות והמלחמה "השקטה" בצפון עלולה לגבות מחיר גבוה עוד יותר מהמדינה. מאמר דעה.

יש רגעים, וגם אנשים, עליהם נהוג להשתמש באקסיומה "הזמן עמד מלכת". לאחרונה השתמשו "בזמן אוזל", או אפילו "הזמן אזל". אך זהו לא המקרה. הזמן נלקח, לא אזל. הזמן נלקח ע"י ממשלה שאינה מתפקדת. שחזרה לסורה. שאינה משכילה להבין את גודל השעה, והאירוע. רואים זאת באירועי הצפון בשבוע החולף. באם בשריפות בשטח ישראל בואכה גבול לבנון, ובאם אלה גיחות כלי הטיס הבלתי-מאוישים (כטב"מים) של ארגון הטרור הרצחני חיזבאללה אשר מגיחים חדשות לבקרים מגבול לבנון בגליל העליון, ובגליל המערבי (עת הפלתם "מערבית למפרץ חיפה").

גבול צפון המדינה הופקר, לא רק נזנח. האש המטפסת אל-על ומכלה כל חלקה ירוקה בימים אלה היא תוצר של חוסר מדיניות. של חוסר תוכנית. שרי ממשלת הימין מלא מלא, כן זו שעוד לפני כניסת עלי התאנה של "המחנה הממלכתי", מצהירים חדשות לבקרים על כוונתם להיכנס למלחמה באזור הגבול המיועד. להיכנס למערכה נגד ארגון הטרור הצפוני. ע"פ הערכות בכירים לשעבר בצבא, חיזבאללה חזק ברמה ניכרת מחמאס.

ממחאות קיסריה בסוף חודש מאי. קרדיט: מגזין לתוך הלילה

בהקשר הזה, יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ ויו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר הגדילו (לא) לעשות. סמוטריץ, כשר אוצר וכשר במשרד הביטחון, הודיע ברשת X כי ""זמן למעשים, לא לדיבורים" באשר למצב בגבול הצפון. הוא חזר על כך בנאומו בחגיגות יום ירושלים בין תיפוף לריקודי לצלילי שירים, ביניהם "ואנקמה".

עם התפתחות השריפות, השר לביטחון לאומי בן גביר היה באירוע הצדעה בבריכת הסולטן בבירה.  אותו שר, האחראי לביטחון לאומי, הצהיר בגיחתו לקרית שמונה מעל חצי יום מאז תחילת השרפות כי "לא יכול להיות שחבל ארץ שלנו מטווחים אותו יהיה שקט בלבנון. צריך לשרוף את כל מעוזי החיזבאללה, להשמיד אותם, מלחמה". השר האחראי ככל הנראה לא היה ער למצב בצפון הארץ מאז תחילת הפעילות בדרומה. מצב של חדירות כטב"מים וטילי נ"ט. של פחד ושל פינוי יישובים. מצב של "מלחמה שקטה".

באשר לחטופים, ע"פ אומדן כאן11, כ-251 אזרחי מדינת ישראל נחטפו ע"י חמאס בשבעה באוקטובר. זאת מבלי לדבר על ארבעת החטופים-אורון שאול, הדר גולדין, אברה מנגיסטו והישאם א-סייד המוחזקים ע"י ארגון הטרור. כ-112 חטופים הוחזרו חיים, 62 נרצחו ונהרגו, 19 מהגופות הושבו לישראל ו-124 עודנם בשבי. ע"פ מעקב דומה באתר וואלה, החל מהראשון בדצמבר 2023, לאחר פעימת השחרורים האחרונה, רובם הארי של המוחזרים ע"י כוחות הביטחון מוחזרים בתור גופות. השר לביטחון לאומי, אותו שר הקורא למלחמה בצפון מבלי הסבר באשר למשמעויות לציבור, ברח השבוע ממשפחות אותם חטופים שחיכו לו בחדר סיעתו. השר העתיק ברגע האחרון את מיקום ישיבת סיעתו לאחר שנציגי משפחות חטופים שתומכות בעסקה לשחרורם נכנסו לחדר הסיעה ללא תיאום מראש.

ע"פ דיווח כאן11, על הדרך גם הבריז למפגש במאהל תושבי הצפון מחוץ למשכן הכנסת שהמתינו לו. זאת על מנת להתנגד ברוגע נגד הצעת ראש הממשלה בנימין נתניהו לעסקת חטופים. בן גביר מסר באותו אירוע כי "הסיבה להסתרות והמריחות יכולה להיות רק אחת: מדובר בטיוטה של עסקה מופקרת, כפי שהוצגה בידי נשיא ארה"ב, שכעת יש ניסיון לעשות לה תהליך של הלבנה". היחידים שמופקרים, יש לציין, הם החטופים. מופקרים ע"י הממשלה שהפקירה אותם לגורלם. הבלוף של המהלך הצבאי שיביא את שחרורם נחשף אט אט.

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"