בארץ

תקלה נוספת של אסדת לוויתן והפעלת לפיד במהלך הסופ"ש

התקלה בארבעה ביוני. קרדיט: עמותת "שומרי הבית".
התקלה בארבעה ביוני. קרדיט: עמותת "שומרי הבית".

במהלך האירוע, ע"פ הדיווחים של תושבים מקו החוף, הלפיד פעל בהבזקים, חלקם לפחות חצי שעה, כל הלילה של בין חמישי לשישי. ע"פ דד משרד האנרגיה, מדובר בתקלה ה-31 באסדה. משרד האנרגיה בנוגע לאירוע: "הכל יתפרסם באתרנו לאחר בדיקה".

תקלה נוספת בערב בין חמישי לשישי בשבוע שעבר באסדת לוויתן. זאת לאחר האיסור בשימוש במערכת הטורבו אקספנדר באסדה. ע"פ תצפיות של תושבי קו החוף, הלפיד פעל בהבזקים מספר פעמים מ-22:20, 23:45, 00:05, 00:13 ומ-2:30 במשך חצי שעה לפחות. באתר האינטרנט של פרויקט לוויתן נכתב בנוגע לתקלות בימי חמישי ושישי בשבוע שעבר בשתי הודעות שונות כי "אנחנו מתפעלים אירוע תפעולי על האסדה. כחלק משגרת הטיפול באירועים כאלה, ולצורך שמירה על הסביבה, הופעל לפיד האסדה". באתר החדשות ויינט דווח בתחילת החודש כי ע"ף משרד האנרגיה, התרחשו 30 תקלות באסדת לוויתן. קרי, התקלה הנוכחית היא תקלה מספר 31.

בדף הפייסבוק של עמותת שומרי הבית תהו בנוגע להפעלת הלפיד: "הלפיד שלנו חזר. האם זה אומר שמקור התקלות הוא לא מערכת הטורבו-אקספנדרס כפי שסיפרו לנו?", והוסיפו: "או שנובל אנרג'י ממשיכים בהתקנה למרות ההוראה ממשרד האנרגיה?
או שישנם מקורות רבים ומגוונים לתקלות לפיד באסדת לוויתן? כך או כך – מתקן בטוח זה לא. נזכיר שלפני ובזמן הפעלת לפיד משתחררים גזים רעילים: גם משום שיעילות הלפיד אינה 100 אחוזים וחלק מהרעלים אינם נשרפים, וגם משום שתוצרי השריפה עצמם הם לא בדיוק 'חמצן טהור'".

יו"ר עמותת שומרי הבית, יוני ספיר, מסר בנוגע לתקלה למגזין לתוך הלילה כי "יש לעצור כליל את פעילות אסדת לוויתן, עד לביצוע בדק בית מקיף וטיפול בממצאים. מחזות תקלות הלפיד השכיחות חייבות להיפסק, שכן, בניגוד להצהרות נובל אנרג'י ומשרדי הממשלה, האוויר ללא הדלקת לפיד נקי יותר מאשר לאחר הדלקתו ובנוסף, חריגות זיהום נמדדות על החוף", וקבע: "במהלך הלילה האחרון הודלק הלפיד לפחות חמש פעמים משמעות הדבר שאין הבעיה טמונה במערכת הטורבו- אקספנדרס, זו שמשרד האנרגיה דרש מנובל אנרג'י לעצור את התקנתה בחשד שהיא מקור הבעייה להפעלות הלפיד התכופות. הבעייה באסדה שורשית יותר. התקלות התכופות מנבאות את האסון הממשמש ובא, בדומה להתראות שהתקבלו לפני אסונות שהתרחשו באסדות אחרות בעולם. יש לעצור את פעילות האסדה לאלתר, עד סיום עבודת הבדיקה ופרסום המסקנות של חברת הייעוץ RPS, אותה מינה השבוע משרד האנרגיה לביצוע בדק בית יסודי באסדה".  

"זו מחויבות הממשלה כלפי אזרחיה- להגן על בריאותם. לכך התחייבו שרי הממשלה ומנכ"לי המשרדים חזור והתחייב, טרם הקמת האסדה" קבע ספיר.

בד בבד, באתר משרד האנרגיה פורסמו, יממה לפני התקלה הנוכחית, מסקנות המשרד בנוגע לתקלה אחרת שקרתה ב-31 במאי באסדה. "התקלה אירעה במהלך בחינת מתקן טורבו אקספנדר, שנועד להגדיל את כושר הפקת הגז הטבעי באסדה" נכתב בהודעה, ופורט: "לצורך בחינת מערכת הטורבו אקספנדר, מועבר הגז הטבעי בצנרת נפרדת מהצנרת בה עבר  טרם ההרצה. לצורך תחילת הזרמת הגז הטבעי למתקן יש לסגור ברז ראשון בצנרת ולפתוח ברז שני בצנרת המוליכה הגז הטבעי לתוך מתקן  הטורבו אקספנדר. התקלה ארעה כיון שהברז אשר היה צריך להיפתח לצורך הזרמת הגז הטבעי לתוך הטורבו אקספנדר, לא נפתח, כך שהגז הטבעי נותר כלוא. כאשר זיהה מפעיל פעולות ההרצה כי שני הברזים סגורים, החליט לפתוח מחדש את הברז הראשון.  הברז נפתח במהירות גבוהה מהמותר עד ל- 40% פתיחה, פעולה שגרמה לנפילת לחץ מהירה במיכל הממוקם לפניו וכפעולת שרשרת, גרם הלחץ הנמוך להפעלת חיישן שסגר אוטומטית את מקטע הצנרת בה בוצעה פעולת ההרצה".

"הגז ששוחרר נשלח ללפיד לשריפה, במהלך בעירת הלפיד האסדה המשיכה לעבוד כרגיל, דרך שני  צינורת אחרים. המשרד בוחן את נהלי העבודה של החברה בדגש על נהלי העבודה של הרצת מתקן הטורבו אקספנדר. במהלך כל האירוע לא הייתה השפעה על איכות האוויר באסדה ובחוף". כזכור, הממונה על ענייני הנפט במשרד האנרגיה כי על נובל אנרג'י חל איסור להתקדם עם מערכת הטורבו אקספנדר. זאת עקב ריבוי התקלות באתר. ע"פ הודעה לתקשורת אחרת של המשרד, בהתאם להוראה לבחינה מעמיקה שיבצע המשרד יחד עם חברת ייעוץ הנדסית, יוחלט על אופן המשך פעילות הרצת המתקן, חברת הייעוץ ההנדסי RPS תשהה מספר ימים עם מהנדסי המשרד באסדה החל מה-21 ביוני. לאחר השהייה באסדה, מהנדסי החברה יקיימו פגישות מקצועיות לסיכום עבודתם. מספר שבועות לאחר סיום הבדיקה, תעביר החברה דו"ח מפורט על מצבה של האסדה, ואת מסקנותיה בעקבות בחינת התקלות השונות וניתוחן.

ממשרד האנרגיה נמסר כי "הכל יתפרסם באתרנו לאחר בדיקה".

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"