בארץ

בית משפט השלום בחיפה הרשיע במסגרת הסדר טיעון את בז"ן בעבירות של מעשי פזיזות ורשלנות ועבירות סביבתיות של זיהום אוויר והפרות היתרים

שריפה בבזן דצמבר 2016. קרדיט: אילן מלסטר המשרד להגנת הסביבה

בית המשפט הטיל על בז"ן קנס כספי של 1.2 מיליון שקלים. שלושה מנהלים בחברה, בהם סמנכ"ל הקבוצה, הודו והורשעו באחריות נושאי משרה לעבירות סביבתיות, וכן הוטלו עליהם קנסות בסך של בין 30-50 אלף שקל.

בית משפט השלום בחיפה, ע"י השופטת אורית קנטור, קיבל את הסדר הטיעון, שנערך לאחר הליך גישור, והרשיע אמש את חברת בז"ן בעבירות של מעשי פזיזות ורשלנות, וכן בעבירות סביבתיות של זיהום אוויר והפרות היתרים, והטיל עליה קנס כספי בגובה של 1.2 מיליון שקל. שלושה מבכירי החברה, כולל סמנכ"ל בז"ן, הודו והורשעו בעבירות סביבתיות והוטלו עליהם קנסות בין 30-50 אלף ש"ח. זאת יממה לאחר שאתר אייס דיווח על כניסתו לתפקיד של המנכ"ל הנוכחי של בז"ן, האלוף (במיל') משה קפלינסקי. החקירה נוהלה על-ידי צוות חקירה מיוחד של המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה בשיתוף מפלג הונאה חוף של משטרת ישראל, וכן בליווי מומחים, אנשי מקצוע ואנשי הלשכה המשפטית של המשרד להגנת הסביבה.

בהודעת המשרד להגנת הסביבה הוזכר כי המחלקה להנחיית תובעים מוסמכי היועמ"ש בפרקליטות המדינה, באמצעות עו"ד עדי דמתי שגיא, הגישה בשם המשרד להגנת הסביבה, כתב אישום נגד חברת בז"ן ומנהלים בה, בגין שריפת ענק שפרצה בסוף דצמבר 2016 במכל שהכיל חומר מסוכן בבתי הזיקוק במפרץ חיפה, אשר השיאה ענן שחור לגובה רב במשך שעות רבות  וגרמה לזיהום אוויר חזק ובלתי סביר.

השריפה פרצה בדצמבר 2016 במכל אחסון דלקים שנמצא ב"חוות המכלים" של בז"ן במפרץ חיפה, בו אוחסנה תערובת נוזלית של איזומראט וחומר שהוא מרכיב בבלילת בנזין בשם C9. חומרים אלו נחשבים לדליקים, מסרטנים ומסוכנים כהגדרתם בחוק החומרים המסוכנים. בעקבות השריפה, היתמר עשן שחור במשך שעות רבות מעל לאזור שגרם לזיהום אוויר חזק ובלתי סביר.

שריפה בבזן דצמבר 2016. קרדיט: אילן מלסטר המשרד להגנת הסביבה

השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל מסרה בנוגע להסדר הטיעון:  "חשוב למשרד להגנת הסביבה לאכוף גם נגד תאגידים גדולים וחזקים, המסכנים את הציבור ופוגעים בזכותו לאוויר נקי וסביבה נאותה. נמשיך לפעול בנחישות מול ארגונים כדי להטמיע את הכלל שהמזהם משלם, ולוקח אחריות על התנהלות רשלנית".

"במסגרת בדיקה שגרתית יום לפני השריפה של אחד מעובדי חוות המכלים בבז"ן, התגלה כי הגג הצף של המכל שקע בתוך איזומראט (התערובת הנוזלית). כתוצאה משקיעת הגג נחשפה כמות איזומראט של כ-200-300 מ"ק לאטמוספרה, וגרמה לפליטת פחמימנים וכן ליצירת אווירה נפיצה אשר עלולה לגרום לשריפה" נכתב בהודעת המשרד, והוסיפו כי "צוותי כיבוי וחירום של בז"ן החלו בביצוע פעולות תפעוליות לחשיפת הגג השקוע ואולם בבוקר יום השריפה, תוך כדי התזת מים מגובה של כ-10 מטרים לתוך המכל לצורך הדחת האיזומראט לצדי הגג הצף, פרצה שריפת ענק אשר הציתה את הדלקים שבמכל והאירוע יצא מכלל שליטה. כוחות כיבוי והצלה שהוזעקו למקום, פעלו שעות רבות לכיבוי השריפה". עוד צוין כי חשיפה עקיפה או ישירה למזהמים שנפלטו במסגרת השריפה עלולה לגרום לתחלואה כמו סרטן, תחלואה לבבית ונשימתית, פגיעה במערכת העצבים והשפעות בריאותיות נוספות. תלוי במידת החשיפה ובמשך החשיפה.

מנגד, כפי שדווח באתר אייס, בארגון מגמה ירוקה מחו נגד ההסדר ומסרו: "שוב הוכח בבית המשפט שקבוצת בז"ן פועלת בהפקרות ומסכנת את מאות אלפי התושבים שבסביבתה. מעבר להרשעה, סכומי הקנסות המגוחכים שהושגו במסגרת הסדר הטיעון, מעמידים בספק את היכולת של שומרי הסף להגן עלינו בצורה אפקטיבית ולמעשה מבטיחים רשת ביטחון למפעל להמשיך לזלזל בבריאות ובביטחון של הציבור. זוהי הוכחה נוספת לדחיפות של החלטת הממשלה הנדרשת על מנת לסגור את התעשייה הפטרוכימית במפרץ חיפה ולקדם את תכנית מפרץ החדשנות".

מייצגת המדינה בהליך הגישור, עו"ד עדי דמתי שגיא מהמחלקה להנחיית התובעים מוסמכי היועמ"ש בפרקליטות המדינה, מסרה  לאחר גזר הדין כי "הפרקליטות רואה חשיבות רבה בלקיחת האחריות של החברה על התנהלותה הרשלנית, ועל נשיאתם של מנהלים בה, בהם בכירים, באחריות לאירוע סביבתי ובטיחותי רחב היקף זה", והוסיפה: "הסדר הטיעון מביא לידי ביטוי את האינטרס של הציבור באכיפה משמעותית גם כלפי תאגידים,  גם כלפי מי שמקבל בהם החלטות שטומנות בחובן סיכונים סביבתיים ואחרים".

בהודעת המשרד להגנת הסביבה קבעו כי הנאשמים הודו באחריותם לאירוע השריפה שנגרם כתוצאה מהתנהלותם, בין היתר מאחר שלא קיימו את נהלי חברת בז"ן ולא הטמיעו אותם בקרב עובדיה, לא קיימו את הוראות ההיתרים המחייבים אותם מכוחם של הדינים הסביבתיים.

תגובת בזן להסדר טיעון: "החברה ומנהליה לקחו אחריות על האירוע, שהטיפול בו נוהל באופן מקצועי והסתיים ללא כל נפגע. בזן הפיקה לקחים והיא ממשיכה לעמוד בסטנדרטים המחמירים ביותר בתחום".

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"