אירופה בעולם פנאי

טוסקנה, מזרח הונגריה

יין טוב. קרדיט: שרה מרגלית.

הנה הגיע למחוזותינו חג החירות, רבים טסים לגולה לחגוג את יציאת ישראל לחופשי, ומה איתנו? מערכת לתוך הלילה ממליצה על טיול ייחודי באחד אזורי היין הייחודיים של הונגריה. שמו בעברית? טוקאי.

"בוא שניה, אני אראה לך נוף מדהים", אומר לי לזלו ומוליך אותי צעדה מהירה מעבר לכרם. הוא נרגש, כמעט אחוז אקסטזה על הממצא. "זה הנוף היפה ביותר באזור" הוסיף בהתרגשות. אנו עוברים בין בתים מוריקים, באור השמש של אוגוסט. לפתע הוא עוצר ומניף את ידיו "הגענו". אני מסתכל ונגלם לעיניי שדות, שדות של גפנים – כרגע ירוקים – אשר משתרעים עד מעבר לאופק. אנחנו בטוקאי (Tokaji). אזור בצפון-מזרח הונגריה, המפורסם בשל היין המתוק בעולם המיוצר בו. אנו ביקרנו בשלושה יקבים שונים, בגודל שונה ויצאנו נפעמים.

מדהים ביופיו. טוקאי. קרדיט: שרה מרגלית.
כרמים. כרמים בכל מקום. קרדיט: שרה מרגלית.

טוקאי הוא אחד מאזורי היין העתיקים בעולם, שהוכרז בשנת 2002 כאתר מורשת עולמית. זהו גם האזור העתיק ביותר ליין "ריקבון אצילי", כלומר יין שתהליך התסיסה שלו וטעמו הייחוד התאפשרו אודות לפעולתו של זיהום פטרייתי בעל השפעה חיובית. כמו כן, האטרקציות בחבל ארץ זה מרובות. בין חפצה נפשך בטירות מימי הביניים או בטיולי טבע, ואף בטיול עם זיקה לשורשים היהודיים . בעיר טוקאי עצמה יש בית כנסת עתיק ששופץ לאחרונה. בשנת 2016 אפילו נכתב בסוכנות הידיעות רויטרס לגבי פעולות ההנצחה שנערכות באזור והקשר היהודי לייו המשובח. אפילו שלטים המנציחים את הקשר בין היין האגדי לקהילת המקום, עד מלחמת העולם השניה בה נחרבה, הוצבו ביישוב מאד. אפילו מלכים כמו לואי ה-14 קרא ליין המדהים "יין המלכים, מלך היינות". 

חביות מתחת לאחוזה. קרדיט: שרה מרגלית

היינות הראשונים שטעמנו בזרלמי פינצ'ה (ZRELEMI PINCE) היו מדהימים. מתוק, ארומטי ומעניין לחך. פשוט כיף. אנשי המקום היו נחמדים והסבירו לנו על הפטרייה הקסומה שעושה כל כך הרבה. אזור טוקאי עצמו משתרע על גבעה געשית אחת שאדמתה פורייה ונותנת ארומה וטעם ליין המיוחל. חלק מהטועמי היין אפילו קראו לו היין הטעים ביותר בהונגריה וכמו שכתבתי- יש 22 אזורי יין במדינה. לזלו, מצדו, לא תמיד עבד ביינות. "התאהבתי בזה", הוא סיפר והרחיב: "אני עבדתי בקיוביקל קטן, עם מלא ניירות וסחבת והספיק לי". הבצירים שאנחנו טעמנו היו: 2013, 2008, 2001. היין של טוקאי, אגב, רק משתבח עם הזמן- כמו וויסקי. כל היינות שטעמנו טעימים, כיפיים ומרעננים.

לבסוף נסענו ליקב פרטי בשם סזדמק ((SZEDMãK, חמוד ואינטימי בביתו של אזרח פולני שהתאהב במקום ובאישה מקומית, השתקע והתחיל לגדל כרמים ובעקבותיהם יין- שוב, יין מעולה. קצת יותר ארומטי מאשר האחרים. נותן תחושה טובה ומעניינת. האירוח חם ומקבל. אז אם אתם רוצים חוויה חד פעמית, כיפית ומעניינת לתקופת החג או לקראת החג- צאו להונגריה, צאו לטוקאי. ונכון לכתיבת שורות אלה, בציר 2013 הוא המתוק ביותר.

כל יקב מתוק בדרכו. קרדיט: שרה מרגלית.

כל כך הרבה סוגים, כל כך מעט זמן. קרדיט: שרה מרגלית

(בהכנת הכתבה השתתפה שרה מרגלית)



Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"