בארץ

עמותת שומרי הבית: נובל אנרג'י מתכננים בנית מיכלית אכסון צפה של 100 אלף חביות קונדנסט ליד אסדת לוויתן

משיחה שערכו פעילי העמותה עם משרד האדריכלים "לרמן אדריכלים", שערכו את תכנית תמ"א 37ח', עולה כי בנית האסדה הצפה היה חלק משמעותי בתכנית הקמת אסדת מאגר הגז לוויתן. מה שכתוב באותיות הקטנות הן כי לאסדה "המצטרפת" לפרויקט אין "אמצעים קיימים לבקרה וניתור שפיכות" וגם אין "אמצעים קיימים למניעת שפיכות".

נכון לכתיבת שורות אלה, ע"פ "לרמן אדריכלים", המהלך היה הכרחי לשלב ב' של פרויקט הגז. כעת נודע למגזין "לתוך הלילה" כי לאור קביעת בג"ץ על איסור אגירת החומר הרעיל קונדנסט באתר "חגית" למעט מקרי חירום- האתר המיועד לאכסון החומר תהיה מיכלית האכסון 9.7 ק"מ מחופי ישראל.

מיכלית צפה בסמיכות לאסדה.

בתגובה לפנית "לתוך הלילה" בנושא, ממשרד להגנת הסביבה נמסר: "לפי מסמכי הבקשה להיתר הפליטה לאסדת לוויתן, באסדה יותקן מיכל קונדנסט בנפח של 315 מ"ק", והורחב: "סעיף 2.1.9 בבקשה מתאר את קיומה של הכנה לתשתית להטענת מיכליות ים בקונדנסט מהמיכל. הבקשה אינה כוללת שימוש בתשתית זו. הטענה כי באסדה יאוחסנו 100 אלף קוב אינה מוכרת לנו ואינה תואמת את המידע בבקשה בהיתר".

בתגובה, מעמותת שומרי הבית נמסר: "עמדת המשרד להגנת הסביבה מטרידה", והוסבר כי "הבקשה כוללת בפירוש הכנה להטענת קונדנסט למיכליות ים. מדוע, לראיית המשרד, מבקשת חברה מסחרית לאשר לה תשתית זו, אם אין בכוונתה להשתמש בה? האם לנוי בלבד? האם המשרד באמת סבור שהחברה המסחרית סתם מבקשת אישור בהיתר לתשתית שיש עלות כספית בהקמתה?" . בעמותה הרחיבו: "נובל אנרג'י איננה מבקשת סתם. נובל אנרג'י מתכוונת להשתמש בתשתית הזו שאותה היא מבקשת שיאשר לה המשרד. גם תמ"א 37ח' מאפשרת, בחמישה אזכורים שונים, שימוש במיכלית אחסון צפה לקונדנסט בנפח של 100,000 חביות".

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"