בארץ

למרות החשש המתגבר כי מערכות ההגנה האוויריות של ישראל יאותגרו במערכה בצפון, נכון לשעה זו אין שינוי בהנחיות האופרטיביות בדבר חומרים רעילים בנמל חיפה

חופי חיפה היום. קרדיט: מגזין לתוך הלילה

מדובר צה"ל נמסר כי נכון לרגעים אלה, לא ניתנו הנחיות אופרטיביות חדשות של פיקוד העורף בדבר אכסון ושינוע חומרים מסוכנים באזור חיפה. זאת לאור הפרסומים בנוגע לתיעוד אזור מפרץ חיפה ע"י רחפן ארגון הטרור חיזבאללה, והדיווחים הזרים על שינוע כוחות ישראלים לכיוון גבול ישראל-לבנון. ע"פ פרסום ברשת CNN, גורמים ישראלים אמרו לארה"ב שהם מעריכים שכיפת ברזל עלולה להיות פגיעה מהתחכום שצפוי במתקפות של חיזבאללה במקרה של מלחמה.

מדובר צה"ל נמסר למגזין לתוך הלילה כי מחוז חיפה של פיקוד העורף (פקע"ר) מקיים קשר רציף ומתמשך עם כלל המפעלים הנמצאים בגזרתו יחד עם העירייה והמשרד להגנת הסביבה. כל העת ניתנות באופן שוטף הנחיות לצמצום סכנה. נכון לרגעים אלה, אין שוני בהנחיות פקע"ר בנוגע לפעילות המפעלים במרחב. במידה ויהיה צורך יינתנו הצעדים הנדרשים על מנת להפחית סכנות אפשריות. צפירת ההרגעה מדו"צ באה לאחר פרסום ברשת CNN כי גורמים ישראלים אמרו לארה"ב שהם מעריכים שכיפת ברזל עלולה להיות פגיעה- בעיקר בצפון- מהתחכום שצפוי במתקפות של חיזבאללה במקרה של מלחמה. עוד דווח כי גורם ישראלי רשמי אמר לרשת CNN כי סביר שחיזבאללה יבצע תקיפה בקנה מידה גדול באמצעות נשק מונחה מדויק, שעלול לאתגר את מערכת ההגנה האווירית הישראלית.

עוד דווח כי גורם בכיר ממשל אמריקאי בכיר מסר שע"פ הערכות מספר מערכות כיפת ברזל "יוהממו" ע"י המערך הרקטי וכלי הטיס הבלתי מאוישים (כטב"מ) של ארגון הטרור. גורם ישראלי אמר ל-CNN כי הגיוני שחיזבאללה ישתמש במסגרת מתקפה גדולה בנשקים מונחים מדויקים, דבר שעלול לאתגר את המערכת. בדיווח התייחסו גם לתיעוד בן 9 דקות של אזור מפרץ חיפה. תיעוד מן האוויר שנעשה ע"י כטב"מ של ארגון הטרור. גורם אמריקאי בכיר מסר ל-CNN כי העובדה שלא התלקחה מלחמה כוללת בגבול ישראל-לבנון עד עכשיו, במסגרת מאמצים אמריקאים למרות הירי חוצה הגבולות, היא "בגדר נס".

ע"פ דיווח ב-Ynet, בצה"ל מעריכים שלחיזבאללה יש כ-150 אלף רקטות וטילים, מתוכם אלפים מדויקים. עם זאת, בישראל הודיעו לארה"ב שיש להם את המשאבים הנדרשים למתקפה בלבנון – במיוחד אם המערכה ברפיח תסתיים. לפי הדיווח, צה"ל בכל מקרה ישמור על נוכחות ברצועת עזה, אך "המבצעים הקשים ביותר שלו שם יסתיימו במידה רבה אחרי הפעולה ברפיח".

במענה לפנית המגזין בדבר אכסון ושינוע חומרים מסוכנים במפרץ חיפה לאחר פרסום תיעוד האזור ע"י חיזבאללה, מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי "בשעת חירום ביטחונית, פיקוד העורף הוא הגוף האחראי לתפעול אירועים ביטחוניים ותחת אחריותו מיגון אתרים ומפעלים המכילים חומרים מסוכנים שפגיעה בהם יכולה להוות סכנה לציבור ולסביבה", והוסיפו "המשרד להגנת הסביבה, שהוא הגוף המנחה הלאומי לטיפול בחומרים מסוכנים, מלווה את גורמי המקצוע בפיקוד העורף בכל הקשור להיערכות ומיגון המפעלים, ואולם ההנחיות הן של פיקוד העורף למיגון בטיחותי".

בשבוע שעבר, התייחס ראש עיריית חיפה יונה יהב לתיעוד אזור מפרץ חיפה ע"י ארגון הטרור. "מהסרטון ניתן להבין שארגון הטרור היושב בלבנון מנסה להפעיל טרור פסיכולוגי על תושבי חיפה והצפון. אני דורש מהממשלה להביא תוכנית להגנה מאסיבית על חיפה ולמצוא את הפתרון הצבאי על מנת להסיר את האיום מצפון" מסר יהב, ושאל "מדוע הרמטכ"ל והפיקוד הבכיר של  צה"ל לא טרחו מאז תחילת המלחמה לבקר בחיפה ולשמוע מהנהלת העירייה על הצרכים שלנו ועל פעילות צה"ל למיגון מקסימלי על מאות אלפי תושבי חיפה. כמו כן, בסרטון עולים איומים נוספים על חיפה, דוגמת 'מרמרה 2' שצריך לתת עליהם את הדעת".

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"