בארץ

סגן-הרמטכ"ל לשעבר, האלוף יאיר גולן: "בשלהי תקופת כהונתי הנחת העבודה של צה"ל הייתה כי אסדת ליוויתן תמוקם מעל מאגר הגז בעומק הים"

גולן אמר את הדברים במהלך פגישה ביום רביעי האחרון (21.08) עם פעילי עמותת "שומרי הבית" וחברת הכנסת לשעבר יעל כהן-פארן. גולן סיים את כהונתו במאי 2017- יותר משנה לאחר שינוי מתווה הגז המקורי של אסדה צפה 120 ק"מ מחופי ישראל לכדי 9.7 ק"מ מקו החוף.

בהתאם להנחת העבודה, רכשה זרוע הים ארבעה ספינות מגן גדולות ויקרות, מתקציב המים הכלכליים, שכל מטרתן הייתה להגן על אסדות הגז של ישראל במים הכלכליים בשנת 2015. נכון לכתיבת שורות אלה, ספינות אלה עדיין לא סופקו לידי הזרוע.

דבריו של גולן באים לאחר ששר הביטחון לשעבר, רא"ל (במיל') משה (בוגי) יעלון הודיע בעבר כי בתקופת כהונתו כשר הביטחון לא התקיים דיון במשרד תחת אחריותו בנוגע לשינוי מיקום האסדה. בהתאם, גם שר הביטחון אחריו, ח"כ אביגדור ליברמן, אמר כי לא בוצעה התייעצות ביטחונית באשר למיקום האסדה במשרד הביטחון בתקופת כהונתו כשר הביטחון. הח"כ לשעבר יעל כהן-פארן אמרה באירוע: "הסיבות שמובאות היום לגבי הצורך באבטחת האסדה בקרבת החוף הן מופרכות, לאור זה שעולה כי לא התקיים כלל דיון מקצועי בדרג המתאים בצה"ל לגבי מיקום האסדה, וכי צה"ל נערך כל השנים לאבטחתה במעמקי הים", וקבעה: "למעשה, נשמט הטיעון הבטחוני מתחת רגלי האסדה".

בהתייחס לדבריו של גולן, יו"ר עמותת "שומרי הבית", יוני ספיר, אמר כי "הדברים מצטרפים לעדויות של שורת בכירים במערכת הביטחונית, על כי שינוי מתווה הפיתוח של מאגר לוויתן התקבל שלא על דעת מפקד חיל הים, לא על דעת הרמטכ"ל ולא על דעת שר הביטחון דאז". ע"פ עדויות בכירים לשעבר בזרוע, בשינוי מתווה הפיתוח של לוויתן היה מעורב סגן ראש המל"ל דאז, תא"ל (במיל') אבריאל בר יוסף, מטעם משרד האנרגיה אל מול קצינים בדרג ביניים בחיל הים.

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"