אסיה בעולם

אין אור בקצה הלחימה

אפגניסטן: למרות הצהרות הנשיא טראמפ על להביא ניצחון, תגבור מחודש של אלפי חיילים אמריקאים וקמפיין הפצצות חדש- דוח חדש של מוסד המבקר הכללי של הבניה-המחודשת של אפגניסטן במשרד הביטחון קבע כי המלחמה פה בכדי להישאר.

בדוח הרבעוני האחרון של מוסד מבקר הבניה-המחודשת של אפגניסטן של משרד הביטחון האמריקאי נקבע כי 14 אחוזים מ407 הנפות שמרכיבות את אפגניסטן נמצאים תחת שלטון ישיר או השפעה בשטח של ארגוני טרור. כך עלה בחודש שעבר בשיחה עם רשות השידור הלאומית האמריקאית NPR עם דובר צבא אמריקאי, קפטן בצי האמריקאי טום גרסבק. גרסבק הודה בשיחה כי "נכון לאוקטובר 2017, כוחות הממשלה שולטים או בעלי השפעה על 56 אחוזים מ-407 הנפות, על30 אחוזים מהנפות יש מאבק על השליטה [בין כוחות הממשלה לכוחות הטאליבן וארגונים חמושים אחרים- א"ו] וכ-14 אחוזים נמצאים תחת שלטון ישיר או השפעה של חמושים".

בהתאם, לבקשת מערכת החדשות של הרשות, פורסמו נתונים שמציגים מגמה מדאיגה של התרופפות באחיזת השליטה של הממשלה הנוכחית כנגד ארגוני הטרור, ובראשם הטאליבן, במדינה. במקביל, דווח כי הממשל האמריקאי חושף פחות ופחות מידע על מצב הלחימה במדינה המשוסעת, מה שגורם למשלם המיסים האמריקאי להיות מבולבל עוד יותר בתחום. "המידע שהוחזק בשלושת החודשים האחרונים [על ידי הממשל האמריקאי- א"ו] הוא מידע שפורסם בדיווחים שבמקרים מסוימים פורסמו לפני עשור" אמר ג'ון סופקו, ניצב מוסד המבקר המיוחד לאפגניסטן, בפני כתבי תכנית הבוקר של רשות השידור. סופקו גם לא חסך ביקורת מהתנהלות הממשל הנוכחי ואמר ש"במשך עשור המידע הזה אושר להצגה בפני העם האמריקאי, משלם המיסים האמריקאי. אבל מסיבה כלשהי בשני הרבעונים האחרונים… לא הצלחנו (מערכת הביטחון האמריקאית- א"ו) לדווח על כך לעם האמריקאי". סופקו המשיך כי "האויב יודע על איזה מחוזות הוא שולט, האויב יודע מה המצב [בשטח]. הצבא האפגאני יודע מה המצב [בשטח]. היחידים שלא יודעים מה המצב הם אלו המשלמים על כך, וזה משלם המיסים האמריקאי".

בד בבד, דווח שמתיעוד השנתיים האחרונות על ידי מוסד המבקר עולה כי חלה מגמה קבועה של איבוד שליטה של הממשל האפגאני במחוזות המדינה. לדוגמא, בדוח האחרון נכתב כי כוחות הממשלה האפגאנית חולשים על מספר מחוזות הנמוך ב-16 אחוזים מאז נובמבר 2015. אך הדוגמה הבולטת ביותר לחזרת הטאליבן נמצאה, איך לא?, במחוז הלמנד. אחד המחוזות שראו את הלחימה הקשה ביותר בכל 17 שנות המלחמה. מקור אנונימי בצבא האפגאני הודה כי מתוך הנפות המרכיבות את המחוז- 15 נפות נשלטות על ידי הטאליבן ושש נוספות נמצאות בלב עימות בין הממשלה לארגון. על דיווחים שונים שהתקבלו במגזין הלונג-וור ג'ורנל, 212 נפות בשליטת הממשלה, 117 נמצאות כרגע בלב המאבק על שליטה, 45 נפות נמצאות תחת שליטה של ארגון חמוש שנאמן לטאליבן או ארגון אל-קאעידה ו-24 נוספים תחת שליטה ישירה של הטאליבן. עוד דווח כי באוגוסט 2016 הממשל האפגאני חלש על 69 אחוזים מהאוכלוסייה בשעה שהטאליבן חלש או השפיע אך ורק על תשעה אחוזים ממנה. מפקד הכוחות האמריקאיים באפגניסטן, הגנרל ג'ון ניקולסון הודה בתדריך עיתונאים בנובמבר האחרון שהממשלה איבדה חמישה אחוזים מהשטח בשעה שגודלו של השטח שנשלט על ידי הארגון הקיצוני עלה בשלושה אחוזים.

במקביל, ראש ממשלת פקיסטן שהיד חקן עבאסי אמר בראיון עבור סוכנות הידיעות בלומברג כי הוא לא רואה פתרון צבאי למלחמה בשכנתה. "בסוף היום האפגאנים צריכים לשבת ולדבר [ביניהם]" אמר עבאסי בביתו באיסלמבאד. עבאסי, בן 59, הזהיר כי לא תהיה התקדמות באפגניסטן עד ששני הצדדים הלוחמים יקחו חלק בשיחות שלום. פקיסטן הואשמה שוב ושוב במתן סיוע ובעיקר בהעלמת שיטתית  מטיפוח פעילי טרור בשטחה. עבאסי פקפק במהלך הנאום ביכולת התגבור האמריקאי- הוספת אלפים לכוח המשימה באפגניסטן- לעשות שינוי. מנגד, הוא הודיע כי איסלמבאד תשמח להיות מגשר בין הצדדים אם יקחו צעדים לעבר השלום. מנגד, בציוצו הראשון בטוויטר לשנת 2018, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ איים בקיצוץ של שני מיליארד דולרים בסיוע הצ=כספי האמריקאי. מנגד, רשת NBC האמריקאית דיווחה ביום שלישי הקודם כי בכירים בצבא האמרקיאי ובמקבילו האפגאני מעריכים  שכוחו של הטאליבן מונה לפחות, וכן לפחות, 60 אלף לוחמים. כך שסיום המלחמה לא נראה באופק.

 

 

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"