תרבות

חמישה סרטי אנימה שחייבים לראות שאינם מסטודיו ג'יבלי

לרגל תקופת החגים או סתם לצפית בינג', מערכת "לתוך הלילה" הכינה לכם חמישה סרטי אנימה בכדי להרגיע את חושי האוטאקו שלכם. במיוחד לוולנטיינז

רובנו, גם אלה שלא רואים אנימה, שמעו על סטודיו ג'יבלי והראש היצירתי הייאו מיאזאקי. סרטים כמו המסע המופלא, הנסיכה מונונוקה, השכן שלי טוטורו וקבר הגחליליות הם רק קמצוץ ממה שנהפך לנחלת הכלל ולמייצג של תרבות האוטאקו- חנוני אנימה- במערב. אבל יש בעולם הזה כל כך הרבה מה להציע. לשם כך, מערכת חיי שעה התכנסה, שינסה מותניים, תרגלה את היפנית המאונגלזת שלה וישבה לסקור איזה סרטים כדאי לראות לחובב אנימה מתחיל. חמישה סרטי אנימה מודרניים שחייבים לראות שאינם מסטודיו ג'יבלי: ( זהירות!  בחלקם יש ספוילרים)



5. הנערה שקפצה בזמן (toki wa kakeru shoujo) 
גרסת האנימה לספרו הנחשק של יאסוטקה טסוטסוי משנת 1967 שהופק בשנת 2006 בהפקת סטודיו מאדהאוס הידוע בבימויו של מאמורו הוסודה. הספר עבר גלגולים שונים כמנגה, סדרות טלוויזיה ואפילו סרט עלילתי. העלילה מספרת על נערה בשם מקוטו קונו בשנתה האחרונה בביה"ס תיכון. היא לא יודעת לאן מועדות פניה והיא נמצאת במצב של בלבול גמור בנוגע לעתידה. האירוע המחולל של הסרט קורה כשמקוטו מגלה שיש לה את היכולת לקפץ אחורה וקדימה בזמן. היא משתמשת בכוח העל החדש שלה למטרותיה שלה ובמהרה מגלה כי לכל החלטה יש מחיר. הסרט הוא פנינת חן של התבגרות וקבלת אחראיות. דמויות המשנה מציגות אור ייחודי על מקוטו ועל תהליך ההתפתחות שהיא עוברת משימוש בכוח בצורה אנוכית לשימוש בו למטרות אחרות, טובות יותר. ההתעסקות בנושא הזמן בסרט נע על בין ההזוי, הקומי לרציני. למרות שיצאו סרטים רבים שהתעסקו בתחום, באנימה ובעולם הקולנוע בכלל, הסרט הצליח לגעת בי בדרכו בצורה הרבה יותר טובה מהגישה הרצינית, נניח, של הבמאי האמריקאי כריסטופר נולן בהתחלה. האנימטורים בסרט עשו עבודה מדהימה בהעברת תחושת הקפיצה בזמן- שהיא רגע חולף- בה הדמות יכולה להיות בכל מקום במעין מימד אחר- שבה היא משנה החלטה ובכך משנה את התפתחות המציאות של עצמה.

  1. קול שקט(koe no katachi)

סרט מדהים שעוסק במסעה של דמות אחת מכניסתה לאבדון ודרכה עד לגאולה. בצעירותו, תלמיד התיכון שויה אישידה היה בוחר להפיג את השעמום שהרגיש בדרכים אכזריות. הוא היה מתנכל ומציק לחבריו, מפריע למורים ומזלזל בבית הספר. יום אחד, התלמידה שוקו נישימיה הועברה לכיתתו. נישימיה היא חירשת, ואישידה וכיתתו לא בחלו באמצעים והציקו לה באופן יומי עד שיום אחד הם עברו את הגבול- אישידה פגע בה ופצע אותה. נישימיה מועברת מבית הספר. מנגד, אישידה מסומן כבריון והוא עצמו עובר בכל תקופת החטיבה ותחילת התיכון בריונות מצד חברי כיתתו שסימנו אותו בשעה שהמורים מעלימים עין. בשנתו השלישית בתיכון, הוא עדיין רדוף רוחות ממעשיו בעבר והוא מחליט למצוא את נישימיה ולכפר על חטאיו. זה סיפור נוגע ללב על סאגה של חטא, פגיעה וכפרה במקביל לדיבור על נושא הביריונות בבתי הספר שקרוב ללבי. הבימוי של הבמאית הצעירה נאוקו ימאדה עושה את העבודה ומעביר את תחושות שתי הדמויות הראשיות בצורה מושלמת. חוויה שצריך לראות.

3. חרבו של הזר (stranger mukohadan)
אוקיי. הגענו לבייבי שלי. חרבו של הזר לא מתיימר להיות יותר ממה שהוא. סרט אקשן סמוראים איכותי שמציג לדעתי את אחד הדו-קרב המגניבים ביותר שאי-פעם הכינו באנימה ובסרט עלילתי בכלל. הפסקול מאת סאוטו נאוקי מדהים ועושה את העבודה. הסרט מתחולל בתקופת המדינות הלוחמות (סנגוקוג'ידאי) ומציג רונין- סמוראי ללא אדון- שמגן על ילד נבואי שנרדף על ידי חבורת שכירים סינית שמאמינים בנבואה לגביו. הסרט הזכיר לי שני סרטים חשובים בז'אנר הסמוראים- יוג'ימבו ושבעת הסמוראים של אקירה קורוסאווה. עצם שמו של הלוחם- נאנאשי- שהפירוש שלו ביפנית זה "ללא שם". כמו יוג'ימבו עצמו או "חסר שם" ב"עבור חופן דולרים" בתפקיד שבנה את קלינט איסטווד- הסרט בנוי כמו מערבון. עם גיבור, משבר, אמצע וקלימקס בצורת דו-קרב מדהים בסוף. באמת. רק בשביל הדו-קרב צריך לראות את הסרט.

2. ילדי הזאב: אמה ויוקי (ookami kodomo ame to Yuki) 
סרט שמציג בצורה מאוד מורכבת שני נושאים קשים איתם מתעסקת החברה היפנית- מקומם של ההורים במשפחה ובחירה חופשית של הילדים בחברה. הסרט משנת 2012 הוא סרט דרמה לכל דבר ועניין. עלילת הסרט עוסקת בסטודנטית צעירה, האנה ( אותה מגלמת בצורה  מדהימה האוי מיאזאקי), שמתאהבת בגבר מסתורי שמתגלה כאחרון אנשי-זאב היפנים. למרות זאת, האנה מתחתנת איתו ונולדים להם שני ילדים- יוקי ואמה. לשניהם יש את היכולת להפוך לזאבים. הסרט מגולל את הקשיים שהמשפחה עוברת ובמיוחד האנה. למרות שהוא נחשב גם סרט פנטזיה, לא הייתי מגדיר אותו לילדים. זוכה פרסים רבים כמו פרס אקדמית הקולנוע היפנית לסרט מצויר לשנת 2013, פרס סרט השנה של פסטיבל האנימה הבינלאומי בטוקיו לשנת 2013. בהחלט חוויה למבוגרים. אבל חוויה שתחסר אם לא תראו אותה.

לפני שנגיע לסיום, בוא נציין מספר סרטים שלא הגיעו למקום הראשון אבל הם במקום של כבוד בלב עבור סרטי אנימה שצריך לראות. וביניהם- גן המילים, מלחמות קיץ, גברת הוקוסאי

 

1. השם שלך. (Kim no na wa) 
ומספר אחד ללא ספק. אני לא יכול להגיד כמה אהבתי את הסרט הזה. סרט האנימה הפופולארי ביותר בהיסטוריה. סרט רומנטי פנטסטי שפוגע בכל הנקודות הנכונות. כמו "המסע המופלא" של סטודיו ג'יבלי, הוא שובה את הצופים בו בעולם דומה אך שונה לשלנו. כשראיתי את הסרט, הוא נתן בי את התחושה שזו כאילו-עלילה ממוחו הקודח של הסופר הנודע הרוקי מוראקאמי. הסרט, משנת 2016 ובבימויו של מאקוטו שינקאי (שעשה עבודה מהממת ומהפנטת), זכה להכרה בינלאומית ואפילו להכרזה כי שינקאי הוא אולי "היורש של מיאזאקי". בעקבות ההכרזה, שינקאי קרא אפילו לא לראות את הסרט. העלילה מספרת על טאקי, נער בטוקיו המתקשה לאזן בין חייו כתלמיד תיכון ועבודתו כמלצר, ומיצוהא, נערה המתגוררת בכפר איטומורי, שהחל מרגע מסוים מחליפים גוף זה עם זו ולהיפך. הכל מתברר כקשור להופעתו של כוכב שביט על פני יפן שמשנה את חייהם. זה סיפור אהבה יוצא מן הכלל שמציג ברקע את ההבדלים בין הפרוורים לעירוני ביפן. את המאפיינים של התרבות היפנית בכללותה. סרט שאסור לפספס.

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"